Pokračovanie rozhovoru s Radoslavom Rusom (2.časť).

Tesne pred odchodom do Španielska na Majstrovstvá sveta v maratóne sme s Radom Rusom spracovali pokračovanie nášho úvodného rozhovoru. Takže nech sa páči, prajeme pekné čítanie a hlavne DRŽÍME PALCE nielen Radovi, ale všetkým našim reprezentantom.

Sýkora Ivan | 25.09.2003 21:41:40

A stáva sa často na vrcholových pretekoch v maratóne, že sa niekto “vykúpe“ (nemyslím tým oslavu titulu alebo medaile)?

Áno, stáva sa, sem tam, že sa niekto vykúpe, ale na týchto pretekoch toho bolo viac ako obvykle. Ale spomínam si aj na majstrovstvá Európy v Španielsku, ktoré sa konali na mori, kde boli tiež veľké vlny a dokonca som musel ísť na breh vyliať vodu. Väčšinou síce máme pumpy, ale ja som vtedy nemal resp. nefungovala dobre. Ale tam ozaj veľa pretekárov ani nedošlo, ponorila sa im loď a museli len doplávať na breh.

Pumpa? Je to bežná výbava pri maratóne?

Áno, je to bežná výbava, ale musí byť manuálna, nesmie byť elektrická.

U nás doma na Slovensku sa jazdí pravidelne ten istý okruh pretekov, v tom istom známom prostredí, ale dejiská svetových pohárov alebo ME či MS sa menia. Ako sa zoznamuješ s vodou v novom prostredí, hrá to pre teba vôbec rolu?

Predovšetkým pomocou internetu, kde mi dosť pomáha kamarát Radko Oršula, ktorý mi zozbiera informácie z webu, donesie plán trate, fotky....

Taká fotka pomôže?

.... pomôže, aj keď len čiastočne, zhruba vidno do čoho idem, napr. prenášku, keď mám fotku vidím, či sa vysadá na pontón alebo na breh, či je trávnatý alebo štrkový príp. kamenistý. A vlastne keď tam už prídem, tak sa s tým zoznámim presne, ale je dobré, keď už som videl predtým foto. Aj ten plán trate pomôže, je dôležitý. Napríklad, keď vidím, či sa ide celá trať cca 40km alebo 3-4koliečka, čo býva lepšie, lebo sa dá deň pred pretekami si to jedno koliečko prejsť, zoznámiť sa s traťou, pozrieť si jednotlivé miesta, záludnosti a pripraviť sa.

Premýšľaš si dopredu nejakú taktiku, keď si prechádzaš tú trať?

To sa tak nedá, každý pretek je iný. Skôr si pozriem vodu, napríklad ako tečie, ak je to na rieke a pod.. Dokonale si pozriem prenášku, aká je, kde sa dá dobre vysadnúť, lebo najlepšie je vysadnúť čím najskôr.

Dá sa povedať, že prenáška má alebo môže mať rozhodujúci vplyv?

Je to jeden z dôležitých faktorov, určite má veľmi veľký vplyv, často sa nerozhoduje len na vode. Napr. majster sveta Bednář beží s tou loďou ako keby nič nemal so sebou, naťahuje dlhý krok a získava náskok pre seba. Niekedy keď vysadne na malý pontón 5 debloviek, zrazu je na dvoch troch metroch 10 ľudí pokope, to je riadna mela....

Ale snáď nie je dovolený osobný kontakt?

.... nie je zakázaný, moc sa neberú ohľady osobný kontakt, je častý a je na rozhodcoch, ktorí musia posúdiť, či to bolo úmyselné alebo neúmyselné. Najnovšie sa prenáška rozdelila na občerstvovaciu zónu, kde sa podávajú nápoje a klasickú prenášku, kde sa len prebehne. Pred rozdelením sa to dosť miešalo, lebo tam behali aj “podávači vody“....

Zvykneš sa občerstvovať na prenáške, nevznikne potom strata?

Ja len mením fľašu s nápojom. Strata môže vzniknúť vtedy, keď pomalšia zóna je vedená v oblúku vonkajšou stranou a teda je dlhšia.

(doplňujúce foto na konci článku z majstrovstiev SR v Trenčíne ukazuje Radov vymakaný systém, osobitne si všimnite suchý zips na triku, ktorým si pridržiava hadičku v správnej výške úst)

Tu trochu odbočím a aj keď je to dodatočne po pretekoch, jeden detail spomeniem, stojí za to, lebo dokazuje Radov zmysel pre fair play a hlavne profesionalitu. Keď na druhej prenáške v Trenčíne mu brat Rasťo chcel podať fľašu na občerstvenie v zóne určenej na prenášku (žiaľ tak ako to robila drvivá väčšina našich pretekárov okrem pár výnimiek a jedného zahraničného trénera - aj to svedčí o niečom!).... Rado to odmietol a aj tak poctivo išiel do pomalšej zóny a tam si fľašu vymenil tak ako sa má a ako keby bol už na majstrovstvách sveta.... Nedá mi toto nespomenúť, lebo to je dôkazom toho, že pokiaľ nebudeme dôslední v takýchto detailoch, svet nám utečie.....a aj z takýchto maličkostí sa skladajú veľké veci. (za toto malé odbočenie sa autor ospravedlňuje aj Radovi aj čitateľovi)

Vrátim sa ešte k tomu internetu, je to ozaj zaujímavé, že kanoistická obec je tak naviazaná na internet, nestretol som sa okrem šachu s tým, že by sa tak intenzívne využíval internet ako najjednoduchší spôsob komunikácie, je to náhoda?

Neviem ako sú na tom iné športy, nesledujem to tak veľmi, ale myslím že sa to dosť zaužívalo u nás. Veľkú zásluhu na tom majú Radko Oršula s Andrejom Pálešom, ktorí založili www.kanoe.sk. Predtým vzniklo canoe.sk, ale tá bola určená asi len na jedny majstrovstvá, potom zostala mŕtva, chalani si museli zaregistrovať svoju doménu a rozbehli to. Hlavne Radko tomu venuje veľa času (často dlho do noci či skorého rána...), stará sa o tú stránku a mrzí ma, keď niekto zo zväzu ho zbytočne kritizuje alebo mu nedávajú včas informácie, často aj nie v digitálnej forme. To ma ozaj mrzí, keď mu robia napriek, lebo idú sami proti sebe. Chcú udržať canoe.sk, ktorú robí niekto iný, nezainteresovaný do kanoistiky a tak to aj vyzerá. Inak aj ja mám tiež svoju vlastnú webovú stránku, kedysi dávno mi ju spravil bratranec a je stále živá aj práve vďaka Radkovi, ktorý ju prerobil.... Ale od vody sme sa dostali na internet, takže vrátim sa k tomu, o čom sme hovorili, že dopredu získané informácie môžu pomôcť, napr. nielen plán trate, ale aj rozpisy pred pretekmi.

Ten rozpis... hrá to rolu?

.... sú to papierové predpoklady, hra mien....

hra mien, ale aj taká prirodzená zvedavosť kto sa prihlásil a vedľa koho štartujem...

áno, tá pozícia na štarte je dôležitá, ja nerád štartujem v strede štartového poľa, mám pomalšie štarty a potom dostanem strašne veľké vlny. Najradšej štartujem na kraji, kde si idem svoju kľudnú vodu.....

Ešte k týmto pomalým štartom, dá sa s tým niečo robiť? Alebo je to dané...

Neviem či to je dané, pokúšam sa s tým niečo robiť, ale moc to asi nevidno.. Niekedy sa podarí štart, niekedy nie, sám neviem prečo.

Ale podľa tvojich výsledkov dá sa povedať, že to nevadí, vždy to dobehneš?

Ale stojí to veľa síl, aj v tom maratóne, niekto si povie, čo taký štart, to sa ľahko dobehne. Nie je to tak, prví keď sa odtrhnú, tak už ťažko sa pretláčajú vlny, čo za sebou vytvárajú. Ozaj musíš byť pomaly o triedu lepší pretekár, aby si pretlačil takú vlnu....

Prepáč, možno laický pohľad, ale zaujíma ma to, je ozaj taký problém pretlačiť vlny?

Áno hlavne, keď je človek vyčerpaný, keď už nevládze.... to je ako do kopca, hlavne keď ideš za napr. tromi pretekármi v plytkej vode, to sú už vlny aj do pol lode. Hlavne tie tri metre za nimi to je dosť ťažké.

Vravíš tri metre, nie je potom výhodnejšie sa stiahnuť dozadu a skúsiť to v závere 2-3km pred cieľom.... či takto ľahko sa to nedá?

Skôr nie, tak sa to nerobí. Pokiaľ neprevalíš tie vlny ihneď, už sa ťažko v závere na to hľadajú sily. Aspoň ja to tak vidím podľa seba, ak to nepotiahnem okamžite, potom neskôr je to ešte ťažšie. Niekedy sa niečo podarí dobehnúť na prenáške alebo aj na obrátke sú iné vlny, ale nie je to také jednoduché aj preto, že keď tí vedúci pretekári zbadajú, že ich dobiehaš, zase zrýchlia a zväčšia sa aj tie vlny a zase je to ťažšie.

Je časté takéto súperenie hore-dole počas maratónu?

Áno je to normálne, deje sa to. Ale niekedy ide niekto aj sám na čele celé preteky....

Zažil si aj také preteky?

Áno, jeden Kubánec raz nastúpil na štart, vypálil to, prešiel sám celý maratón, vyhral, odišiel a už som takmer o ňom nič nepočul, tuším, že jazdí krátke trate.

Kubánec?! Aj na webe píšeš, že tú špičku tvoria Európania, aspoň v maratóne. Je to ešte stále tak?

Áno, v maratóne je to tak. Nejakí dvaja brazílci, JAR, nejaký Japonec, zvyšok Európania, ale v kajaku je to iné.

Spomenul si Japonsko, nečaká nás veľký príliv pretekárov z Ázie?. Z MSJ v Japonsku prichádzali informácie, že áno....

Väčšinou ale prídu do kategórie kajak, ten je viac zaužívaný. Venuje sa mu viac ľudí, neviem či je atraktívnejší alebo možno je aj ľahší. U nás sa to aspoň mne zdá, že na canojke zostanú len tí najlepší, prefiltruje sa kvalita, zatiaľ čo kajak jazdí veľa pretekárov aj keď turisticky.

Sú známe úspešné prechody z maratónu na krátku trať?

Jazdia to niektorí, ale moc sa neuchytia. Vidím to skôr na kajakárkach, jedna Angličanka sa dostala na olympiáde do finále a získala asi 8me alebo 9te miesto. Ale stále jazdila skôr tak na hranici postupu do finále....

Zaujímavé, pár krát si použil termín jazdiť x-té miesto. Vidím to tak, že počas sezóny sa to moc často tu v kanoistike nemení, akoby celú sezónu bolo dané kto ako skončí. Napr. v cyklistike môže vyhrať preteky aj 20-30 pretekárov, ale tu ani moc nie. Napr. zajtra (základ rozhovoru vznikol deň pred majstrovstvami SR v maratóne - pozn.aut. ) ťažko vyhrá niekto C1 v maratóne ako ty? (smiech)

Možno v našej disciplíne áno, ale určite to neplatí celkovo. A v kajaku už isto nie, tam je široká konkurencia. Ale ani ja to tak neberiem. Nesnažím sa podceňovať súperov, prekvapiť môže každý z nich. Pre mňa to je kvalifikácia na majstrovstvá sveta, ja nepodceňujem žiadneho pretekára ani z domácich ani zo zahraničia, beriem ich ako rovnocenných. Ja si napálim štart a pôjdem svojím tempom, či sa niekto uchytí alebo nie. Keď bude niekto rýchlejší, budem makať za ním.... (cca 1,5kola sa Rada držal Mário Ostrčil, potom už získal Rado bezpečný náskok a stal sa majster SR v maratóne s veľkým náskokom pozn.aut.)

Nemyslel som tým podceňovanie, skôr to, že niekto má trvalé miesto na bedne.... celú sezónu sa to nezmení.... ale niekedy aj ten čo je reprezentant nevyhrá celú sezónu?

Na Slovensku možno áno. Niekomu to vypáli až na konci sezóny, niekomu na začiatku, ako komu. A dosť sa aj taktizuje, zajazdia sa kvalifikačné preteky, ktoré sa musia a potom sa taktizuje.... Ale sme už dosť odbočili.

OK vráťme sa k vode, resp. o tej sme sa už bavili dosť, poďme teraz k lodi a pádlam, resp. celej výbave. Koľko máš lodí, aké značky používaš? Lebo kvalita lode v maratóne má veľký vplyv na výsledok....

Jasné, že kvalita lode hrá veľkú rolu. Ja som začal jazdiť na klasickej drevenej lodi, ktorá mala vyše 16kg a vtedy ešte nebola určená hranica váhy lode na maratón, takže sa jazdilo na najľahších, aké sa dali vyrobiť. Napr. aj 10 aj 8 kilových a to bolo neporovnateľné s mojou 16,5kilovou, takže vtedy som aj také výsledky dosiahol, dosť som sa trápil. Už som aj myslel, že to zabalím, ale mal som v sebe isté vnútorné nutkanie, že musím vydržať! Potom mi dosť pomohli rodičia, otec pozháňal sponzorov, zvyšok doplatili a tak mi kúpili prvú ľahkú loď, stála vyše 70tisíc.... mala niečo pod 10kg, mal som ju v Afrike prvý krát na MS a skončil som na 7.mieste, čo už bol lepší výsledok. Na tejto prvej ľahkej lodi, kúpenej od rodičov som získal aj prvú medailu, striebornú na majstrovstvách Európy. A potom sa už aj trošku ľahšie zháňali peniaze na druhú ľahkú loď.... na ktorej som potom získal titul majstra Európy.

A značka?

Na Slovensku je najrozšírenejšia značka Vajda, tú používam od začiatku. Teraz už mám tretiu ľahkú loď, celkom iný typ ako bola tá prvá alebo druhá, modernejšiu. Spomínam si, že keď som si kúpil tú prvú loď na jar, v lete prišiel nový typ lode oveľa užší a to ma vtedy dosť hnevalo, že som mal takmer o polovicu širšiu.

dokončenie rozhovoru aj s jeho aktuálnym doplnením o čerstvé informácie z MS prinesieme po návrate Rada Rusa zo Španielska, kde veríme, že bude úspešný.



Diskusia

Buďte prvý, kto napíše komentár k článku
Pokračovanie rozhovoru s Radoslavom Rusom (2.časť).“.

Späť na zoznam aktualít
Slovenské elektrárne
DAK Kiaba Nováky
MSM GROUP
KINET - internet a televízia
Slovenský pohár 2019
1. KOM
100,0%
1 235,00
2. PIE
70,0%
864,00
3. NOV
68,7%
849,00
4. TAT
41,1%
507,50
5. ŠAM
38,9%
480,50
Tip od vás...
Ak ste narazili na zaujímavý článok alebo informácie, dajte nám o nich vedieť, radi ich spracujeme a následne uverejníme.
Mediálny partner
Slovenská tlačová agentúra